Elevi și profesori ai Școlii „Constantin Parfene” Vaslui, în Italia
3 min readÎn cadrul primului an de derulare al proiectului de acreditare pentru mobilităţi de învăţare Erasmus al Școlii Gimnaziale ”Constantin Parfene” Vaslui pentru perioada 2021-2027, urmare a colaborării cu Istituto Comprensivo di Bosco Chiesanuova prin directorul Alessio Perpolli și cu sprijinul oferit de Glocal Factory – Societa Cooperativa Sociale din Verona reprezentată de Attilio Orecchio, s-a putut organiza, în perioada 24-28 octombrie a doua activitate de tip job shadowing, la care au participat doi profesori, Corina Velișcu și Daniela Crizantema Nane, precum și mobilitatea de învăţare pentru șase elevi din clasele a VI-a și a VII-a, însoțiți de coordonatorul proiectului, Dorina Nemțanu. Istituto Comprensivo di Bosco Chiesanuova are în componență 20 de școli, din care s-au vizitat școlile din localitățile Erbezzo, Bosco Chiesanuova, Rovere și Cerro, unde s-a observat modul de organizare al claselor, dotarea spaţiilor, organizarea procesului didactic. În aceste școli se aplică principiile pedagogiei Montessori, procesul didactic bazându-se pe o învățare activă, colaborativă, cu caracter practic, aplicat care dezvoltă în mod real autonomia elevului. Mobilierul ergonomic permite ușor organizarea activităților colaborative, iar dotarea cu ecrane interactive, existența imprimantelor 3D, seturilor de roboți şi spațiile cu diferite destinații – sală Flipped classroom, laborator de informatică, de științe, de tehnologii, de robotică, sală de conferințe, spații de relaxare, sală de sport și chiar piscină, facilitează caracterul practic, aplicat al învăţării. De multe ori clasele sunt mixte (simultane) ceea ce permite elevilor să învețe unii de la alții, dezvoltând abilități sociale precum acceptarea și integrarea, abilități de lucru în grup, de dezvoltare a gândirii critice și creativității. Motivarea elevilor pentru studiul limbii engleze este un obiectiv important, fapt care a contribuit la implicarea în acest schimb de experiență. La ora de educație tehnologică, pe baza proiecției în plan a unor corpuri geometrice, elevii organizaţi în grupe, au realizat corpul respectiv la o anumită scară, în mod independent, rolul profesorului fiind numai de facilitator. Ora de robotică, coordonată de un profesor de educație tehnologică pasionat, a arătat cum elevii mai puţin experimentaţi pot fi învăţaţi, pas cu pas de elevii mai mari, adevăraţi tutori sau experţi, munca în echipă şi colaborarea fiind cheia obţinerii rezultatului dorit. Pentru schimbul de experienţă profesorii din şcoala vasluiană au propus două lecţii, o lecție de știință tip CLIL, Sistemul solar, şi o lecţie de limbă engleză Activități pentru timpul liber. Elevii au lucrat în grupe mixte, copii români şi italieni, de această dată elevii din România au jucat rolul de tutori pentru elevii din Italia, sprijinindu-i la limbă engleză, pentru a îndeplini sarcinile de lucru, fiind necesar ca membrii echipei să discute, să se consulte, să negocieze și să dea răspunsul final. La final au jucat în echipe un joc online pe Baamboozle, pentru a exersa noile cunoștințe într-un context plăcut.
Dorelian David