OMENIREA, AMENINTATA DE FOAMETE
2 min readUniunea Europeana studiază cum să evite foametea din cauza blocadei rusești a porturilor de la Marea Neagră și a sancțiunilor asupra Moscovei.
Cerealele au devenit o armă puternică de război pentru Vladimir Putin. Blocada porturilor de la Marea Neagră împiedică mișcarea cerealelor recoltate în Ucraina, stârnind temeri de foamete în cele mai vulnerabile părți ale planetei. Țara invadată de Rusia este considerată unul dintre principalele grânare ale lumii. Kievul a intrat 27.000 de milioane de produse agricole în 2021. 90% din exporturi s-au făcut prin Marea Neagră, în special prin portul Odesa, ale cărui nave nu mai pot transporta cereale acum. În plus, atacurile rusești au făcut ca împrejurimile portului să fie pline de mine subacvatice, ceea ce face nesigură navigarea. Potrivit datelor de la think tank-ul Bruegel, împreună, Rusia și Ucraina exportau 12% din cerealele vândute în lume.
Înainte de război, uleiul de floarea soarelui ucrainean reprezenta 49,6% la sută din volumul comerțului global. Porumbul reprezenta 15,3%, orzul, 12,6% și grâul, 10%. De asemenea, nu trebuie subestimate nici culturile rusești: de grâu a fost de 24,1%; ulei de floarea soarelui, 23,1%; floarea soarelui, 19,6% și orz 14,2%. În plus, Moscova este, de asemenea, un exportator cheie de îngrășăminte, dar a încetat să le comercializeze ca răspuns la sancțiunile impuse de SUA și UE. ONU estimează că 1,4 miliarde de oameni ar putea fi afectați de penuria de grâu și alte cereale în zone vulnerabile precum Orientul Mijlociu și Africa.
Conform Bruegel, boom-ul prețurilor din cauza războiului a provocat deja restricții la export echivalente cu 16% din cerealele vândute la nivel global, ceea ce înseamnă că s-au depășit pragurile înregistrate după criza alimentară din 2007-2008. La acestea se adaugă politicile protecționiste ale unor țări. De exemplu, India a decis să interzică complet exporturile de grâu la jumătatea lunii mai, rezultând o creștere a prețului cu 6% în cele 24 de ore de la anunțarea măsurii.
Pentru a atenua situația, Executivul comunitar a propus implementarea unor coridoare de transport feroviar, fluvial și rutier, care presupun rute alternative către porturile Mării Negre. Dar experții consideră că vorbim mai degrabă de intenții bune, decât de soluții viabile.
Dorelian David